torsdag 25 februari 2016

MESA och mareTV i Karlsborg

Idag var det åter dags för en mesaleverans till SMA Minerals mesaugn i Sandarne. Som vanligt var det lagt upp en stor hög av mesa på kajen. Den slitna Kalix Hamnflaggan är inte ännu utbytt trots att det finns en ny.




Först kom som vanligt VICTORIA
Och en liten stund senare dök TRANSDISTINTO upp






Med sig ombord hade VICTORIA ett TV-team från det tyska produktionsbolaget nonfictionplanet som producerar TV-programmet mareTV för det tyska TV-bolaget NDR. Programmet kommer att visas i december i år. Det verkar gå att se programmen med play på den tyska kanalen mareTV så vi får väl ha koll på detta


söndag 21 februari 2016

Max LOA i Karlsborg

Det har tidigare år diskuterats bland lotsar och SjöV att begränsa fartygslängden (LOA) under vintertid p.g.a. problemen med att ta in fartyg längre är 120 meter. Sen i höstas finns den begränsningen. Läser man på SjöV hemsida så står det under riktvärde följande

Fabriks- Massakajen
⦁ Max LOA = 140 m Bredd = 20 m Max djupg 7,3* m
⦁ Vintertid (när isrestriktioner föreligger max LOA 120m.
*Inkl fartygets vertikala rörelser (heel, squat)...
⦁ Max vind 8 m/s max ström 2.5 Kn


Isrestriktionerna kan börja gälla från början av december fram till mitten av maj beroende på väder och vind. Det känns lite trist att trots att det plöjdes ned över 140 miljoner på muddringsprojektet inte lyckades med att muddra en hamn som fungerar fullt ut året runt.

Riktvärdena är inte skrivna i sten. Beroende på isläget i hamnbassängen gör SjöV/Lotsarna en bedömning från fall till fall. Ett exempel är MARIETJE ANDREA som var inne för ett par veckor sen. Hon är 126 meter lång men det gjordes en bedömning att isläget i hamnbassängen då gjorde det möjligt att ta in henne. Det gick att få henne till kaj men det tog väl ca 2 timmar innan hon var förtöjd

Idag är isrestiktionerna lägst isklass IA och lägst 4000 dwt. Med begränsningen av LOA 120 meter i hamnen dessutom minskar urvalet av fartyg betydligt. LOA 126 meter kanske funkar idag men inte om en vecka.

MARIETJE ANDREA

torsdag 18 februari 2016

LANDY och stuveriet i fokus

Igår kväll kom LANDY in för att lasta 4500 ton massa till Lübeck. LANDY ägs av det lilla rederiet Nordgrens Rederi AB i Ö-vik. Tidigare hade det åtta fartyg i varierande storlek i sin flotta men idag äger de bara LANDY.

Hon har varit i Karlsborg tidgare, under 2011 blev det två resor till Lübeck. På den tiden hade de någon form av avtal med Domsjö så de resorna blev en samlastning med Domsjö Fabriker AB. Då hade hon också Domsjös logga målad på hytten.

LANDY i Karlsborg 2011-09-18
Idag är loggan borta och från och med 2016 går LANDY på Time Charter för det svenska rederiet a2b@c Shipping som sköter om transporterna från Karlsborg till Polen/Tyskland.




Idag fick hamnen och stuveriet lite välförtjänt uppmärksamhet. Några tjejer från vad jag tror var en mediautbildning på Folkhögskolan var på kajen och fotade. Det är väl inte helt fel att uppmärksamma en plats i Kalix där det hanteras gods för över en miljard per år. Vi fotade även fotograferna



Kranförare Gustafsson, Signalman Nyström och arbetsledare Johansson




Nyström är på tårna
Jag såg inte att det togs några foton av BillerudKornäs utlastningspersonal. Utan dem blir det inget lastat. Det kanske blir del två i reportaget