fredag 23 december 2016

Turisttrafik i Karlsborg, del 4, Premiär för POLAR EXPLORER

Då var det äntligen dags för POLAR EXPLORER (PE) att ta över trafiken. Fartyget flaggades om från Bahamas till Svenskflagg och då krävdes det att bl.a stabilitetscertifikatet "försvenskades. För att utfärda ett stabilitetscertifikat krävs det att båten vägs först. Om vikten inte avviker för mycket från senaste vägning gäller tidigare stabilitetscertifikat annars måste man gör ett krängningsprov.


Det är gjort en del förändringar/ombyggnader för att anpassa PE till passagerartrafik. Vid en fvägning som MarinGroup gjorde för någon vecka sen visade det sig att båten vägde ca 0,5% för mycket för att certifikaten skulle gälla. Egenvikten för PE är ca 2100 ton så det var ca 10,5 ton. När man väger en båt är det fartygets egenvikt som kontrolleras

"Förbrukningsmaterial så som bränsle, färskvatten, ballastvatten, proviant, förråd m.m. räknas inte in i egenvikten och inte heller fartygets last, passagerare och besättning inklusive deras tillhörigheter. Egenvikten är alltså det tomma fartygets vikt."

Vid en ny kontroll visade det sig att man glömt att räkna bort vikten av vattnet i en 11 m3 sprinklertank. Räknade man bort den vikten också så klarade PE gränsen och kan använda de tidigare stabilitetscertifikatet.

Det fanns en plan på att utföra krängningsprov om det skulle krävas. Tanken var att lasta ombord en 12 tons grävmaskin, vilket motsvarar vikten av passagerarna ombord, som kunde flyttas från centerlinje ut till sidorna. Det är nog ingen som tror att PE med DWT på nästan 1800 ton inte skulle ha klarat det provet men det hade kostat tid och pengar.

I går var PE ute på en informationsresa tillsammans med lots för att kvalificera sig för lotsdispens, d.v.s. gå i farleden in till Karlsborg/Axelsvik utan lots. PE besökte bl.a. Fabrikskajen










Idag, dagen före Julafton, var det då dags för POLAR EXPLORER att gå ut med turister. Besättningen kommer säkert att variera men enligt de uppgifter jag fått ser det ut så här just nu

Skeppare Kenneth Hermansson från Seskarö.
Styrman Arne Larsson Västervik
Chief Gintrs Lettland ,
2:e maskinist Andrei Polen,
Matros Marcus Bergström (brukar styra STELLA MARINA i Luleå
Matros Viktor Brännmark Kalix
Rune Bäckman Kalix

Sen finns det naturligtvis flera andra som jobbar på båten utan att ingå i besättningen

Två unga Kalixföretagare som insett att kommer inte turisterna till dig får du gå till turisterna. Bägge jobbar på PE samtidigt som de driver eget eventföretag. Det gäller i turistbranschen att skaffa kontakter och bygga nätverk. Hoppas det lyckas för dem

De hade ställt upp ett antal snöskotrar som väckte stort intresse hos turisterna. Det blev en hel del mobilfoton av dem


Då var det dags. Rune lossar förtöjningen.

Landgången tas in

Sen åkte POLAR EXPLORER på sin första isbrytarsafari med en gäng förväntansfulla turister.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar