fredag 16 december 2016

Turisttrafik i Karlsborg, del 3 (Axelsvik)

Då var det äntligen dags för premiär för isbrytarsafarin. Efter en del turer blev det då oljekajen i Axelsvik som gäller. POLAR EXPLORER (PE) kom till Axelsvik tidigt i morse


Turisterna kom också. Tre finska bussar med förväntansfulla turister. Det blev många selfies och gruppfoton med PE i bakgrunden. Det såg att vara många utomeuropeiska besökare.


Tyvärr blev det ingen tur med PE idag. Alla certfikat blev inte klara i tid, båten har bytt flagg från Bahamas till svensk flagg, hemmahamn är nu Piteå. Antagligen måste då certifikaten "försvenskas"



På Transportstyrelelsens hemsida kan man läsa bl.a.

"För ett fartyg som är inköpt från utlandet kan i det enskilda fallet befintlig rapport över ett krängningsprov godtas, förutsatt att fartyget inte förändrats på ett sätt som inverkar på fartygets stabilitet och flytbarhet. Fartyget ska vägas i samband med inköpet. Om det vid denna vägning visar sig att fartygets egenvikt förändrats med mer än 2 % eller att långskeppstyngdpunkten har flyttats mer än 1 % av fartygets längd jämfört med det som anges i rapporten från krängningsprovet, ska ett nytt krängningsprov utföras. "

Problemet är enligt uppgift att Transportstyrelsen krävt att PE ska vägas för att de ska godkänna båten. Det kravet kom igår. Kortfattat görs en vägning enligt följande

"Alla fartyg ska kontrollvägas med fem års mellanrum. Egenvikten får avvika med högst 2 % jämfört med vikten fartyget hade vid leverans.
Egenvikt
Fartygets egenvikt är vikten av fartyget i färdigt skick och klart att tas i bruk. Vikten inkluderar ankare, kätting, trossar och wire enligt klassificeringssällskapens fordringar, all specificerad utrustning som möbler, servis, stoppning, köksinventarier, porslin, fasta och lösa navigationsinstrument, fullt utrustade verkstäder för maskinpersonal, elektriker och timmerman, huvud och hjälpmaskineri i servicetillstånd (vatten och olja i rörsystemen) samt reservdelar enligt klassificeringssällskapens fordringar.

Förbrukningsmaterial så som bränsle, färskvatten, ballastvatten, proviant, förråd m.m. räknas inte in i egenvikten och inte heller fartygets last, passagerare och besättning inklusive deras tillhörigheter. Egenvikten är alltså det tomma fartygets vikt.
Vägningen
Vägningen genomförs så att man noggrant mäter fartygets djupgående och då måste fartyget flyta fritt. I samband med detta gör man en inventering av fartyget och noterar alla vikter ombord som inte tillhör egenvikten. Samtliga vikter och tyngdpunkter noteras. Man måste även räkna antalet personer ombord vid vägningstillfället. En person anses väga 75 kg + 25 kg bagage för besättning och 15 kg bagage för passagerare.

Baserat på djupgåendemätningen kan man sedan beräkna fartygets totala volymdeplacement utifrån flytläget och räkna om det till viktdeplacement beroende på sjövattnets densitet. Sedan räknar man bort de avgående vikterna och får fram fartygets egenvikt."

Det är en hel del jobb med att väga ett fartyg men det går att få dispenser/uppskov i vissa fall. Det är klart att lagar och förordningar ska följas men tittar Transportstyrelsen på tidigare certifikat ser dom att PE var godkänd för 1000 ton last på däck så stabiliteten är nog inte sämre med 100 turister ombord. Vi får hoppas det löser sig.

Turisterna fick i alla fall titta på PE,gå ombord, göra en rundtur och sen gå över till ARCTIC EXPLORER som låg utanför. .




Nåväl, turisterna fick i alla fall en isbytartur med ARCTIC EXPLORER. Nu är ju inte isläget optimalt ännu så det kanske var bättre att använda AE den här gången.




 Förövrigt var det en fin dag med röd/rosa himmel, lagom kallt och vindstilla.

En sak jag hörde nere på kajen var att efter turen skulle turisterna till Kukkolaforsen för att äta. Den enda firmabil jag såg där ner var en med Kukkolaforsen logga på sidan. Det kan väl inte vara så illa att företagarna i Kalix låter dessa penningstinna turister passera kommunen utan att spendera en Dollar eller Yen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar