fredag 30 december 2016

Trafik i hamnen år 2016

Trafiken i hamnen blev i stort sett lika som 2015. Antalet anlöp var några färre än 2015


Godsomsättningen ökade något och landade på ca 252.000 ton

Mixen ser ut i stort sett som tidigare år. Massan står för ca 70 % av godsomsättningen


När Karl-Axel Bergström sålde in konceptet med att enbart satsa på fabrikskajen så visade han inför Kf 2012-04-16  siffror på hur godsomsättningen och därmed intäkterna förväntades bli under de första fem åren. 

År 1 skulle godsomsättningen bli 267.000 ton.. Inom fem år skulle man vara uppe i 342.000 ton.

Detta var då baserat på, som Karl-Axel sa, en prognos från Billerud. Det var väl inte så många förutom de som skulle besluta som trodde på de siffrorna men Kf köpte budskapet rakt av och röstade för en nedläggning av Sågkajen. 

Det var i och för sig tur att Kf beviljade lånet på 23 miljoner för utan de pengarna hade hela muddringsprojektet slutat med ett totalt fiasko.

Vi har nu sett facit, för att komma upp till de siffrorna krävs nog att det mesta av pappret skeppas ut över kaj från Karlsborg. En hel del av pappret skickas med båt från Kemi och Haraholmen. De har linjetrafik med fasta avgångar varje vecka till strategiska hamnar på kontinenten.

Hamnbolaget försökte få nya kunder till hamnen men tyvärr stupade de flesta på de besvärliga transportvägarna till kajen och bristen på lagringsytor. Vi får hoppas KIAB har bättre lycka med att ragga nya kunder

KIAB som tog över ansvaret för hamnen vid fusionen med Kalix Hamn säger i årsredovisningen för 2015 följande

"När det gäller hamnverksamheten skulle den behöva generera ett högre överskott än den gjorde 2015 för att täcka upp för framtida investeringar. För att lyckas med det skulle det behövas nya affärer vilket vi aktivt arbetar med. Hamnens utformning är dock en försvårande faktor."

Hamnen intäkter består av två delar, dels en varuavgift som baseras på mängden gods som hanteras och dels en fartygsavgift baserad på fartygens bruttoton. Som det framgår av diagrammet ovan har godsomsättningen ökat marginellt men ser man på diagrammet nedan har bruttotonnen minskat så jag antar att resultatet för 2016 blir ungefär som 2015.


Vi får hoppas att det i alla fall blir pengar över till att montera upp de sektioner av Kalix Hamnskylten som blåst ned för ett år sen. 

Tittar man på fartygsstorleken så har den minskat något. Det kan delvis bero på att förra året kom det in en 12.000 tonnare med transformatorn till Vattenfall som drog upp medel DWT lite men det har också varit färre 9000 tonnare in under året.


Största båt in under 2016 var MOEZELBORG med en dödvikt på 9200 ton och LOA 135 meter

 
Även om MOEZELBORG var störst var hon inte längst. MARIETJE NORA är 136 meter.

Årets minsta båt tonnagemässigt var YVONNE 90 meter lång och en dödvikt på 3350 ton

Årets kortaste båt var Saimakanalbåten ELKE W 83 meter och 3562 DWT

KIAB kanske skulle ha fått en del intäkter från POLAR EXPLORER om turisttrafiken utgått från Sågverkskajen som var huvudspåret från början. Den uteblivna muddringen till Sågkajen satte stopp för de planerna. Nu blev det som bekant BillerudKorsnäs oljekaj i Axelsvik som blev "hemmahamn" för POLAR EXPLORER. När man nu sett ett antal resor så kanske det borde ha varit huvudspåret från början. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar