måndag 24 oktober 2016

Turisttrafik i Karlsborg





















Som alla säkert har läst planerar företaget Polar Explorer turistverksamhet med en isbrytande båt i Karlsborg. Enligt obekräftade uppgifter kommer MarinGroup (Eventuellt med andra inblandade) att sköta om rederiverksamheten. Båten som kommer att användas är EIDE WRESTLER.

Enligt uppgifter i NSD finns båten nu i Polen för ombyggnad. Troligtvis blir det någon form av moduler för passagerare som lastas på däck. Moduler som går att lasta av när säsongen är slut. Det går ju knappast att ha en så här stor båt liggande åtta månader utan verksamhet.

Båten är ju har ju måtten 78/14/4,5 meter med en bruttodräktighet på 1976 så den är tillräckligt stor för att omfattas av en del lagar och förordningar

För att bedriva hamnverksamhet krävs det normalt ett tillstånd för hamnverksamhet där trafik medges för fartyg med en bruttodräktighet på mer än 1 350.

Inför muddringen och den planerade utbyggnaden sökte Kalix Hamn tillstånd för en utökad verksamhet som beviljades av länsstyrelsen 2011-10-05.  Efter att det beslutades att avveckla sågkajen begärde Hamnbolaget att tillståndet skulle upphöra att gälla.

I årsredovisningen för Kalix Hamn AB år 2014 kan man läsa "Sågverkskajen är stängd fr.o.m.. 1:a januari 2015. Endast hamnisbrytare fär förlägga vid kajen"

Jag vet inte vad som krävs för att få tillbaka tillståndet men det tidigare tillståndet gällde enbart godstrafik.

Det finns ett "kryphål" som kanske går att utnyttja. I Miljöprövningsförordning (2013:251) står det.

24 kap. Hamnar och flygplatser
Hamnar
1 § Tillståndsplikt B och verksamhetskod 63.10 gäller för hamn där trafik medges för fartyg med en bruttodräktighet på mer än 1 350.
Tillståndsplikten gäller inte
1. hamn för Försvarsmakten, eller
2. färjekaj med högst tio planerade fartygsanlöp per kalenderår.

Det kanske går att klassa resorna som färjetrafik och det blir väl inte fler än tio planerade anlöp i år. Då skulle man ha lite tid på sig att fixa permanenta tillstånd

Hamnskydd-ISPS
Sen är ju frågan om båten också ska trafikera Finland. Då krävs antagligen en godkänd skyddsplan för kajen enligt hamnskydds- och ISPS förskrifter. En sådan fanns tidigare för Sågkajen men när kajen stängdes så är bl.a. de övervakningskameror som bevakade kajen nedmonterade och systemet nedsläckt.

Utdrag ur föreskrifterna
"Lagstiftningen berör lastfartyg, inbegripet höghastighetsfartyg, med en bruttodräktighet av 500 eller mer, passagerarfartyg, inbegripet höghastighetspassagerarfartyg, flyttbara oljeplattformar till sjöss samt hamnanläggningar som betjänar sådana fartyg som går i internationell fart samt passagerartrafik mellan Gotland och fastlandet. Sedan den 1 juli 2008 ska tonnage enligt 1969 års mätregler tillämpas för fartyg i internationell trafik.
Fartygen får efter godkännande av skyddsplaner och ombordkontroll ett internationellt sjöfartsskyddcertifikat utfärdat av Transportstyrelsen. På samma sätt får de godkända och kontrollerade hamnanläggningarna ett utlåtande om överensstämmelse utfärdat av Transportstyrelsen."

Lotsplikt
En sak ytterligare är frågan om båten är lotspliktig eller inte. Läser man på SjöV hemsida är fartyg längre än 70 meter, bredare är 14 meter eller har ett djupgående större än 4,5 meter lotspliktiga. Där går det att få dispens enligt SjöV regler.

Vi får hoppas Kalix Kommun ser till att trafiken blir av, att KIAB ser till att Sågkajen kan användas. Jag har svårt att se något annat alternativ än sågkajen om båten ska ligga vid kaj mellan resorna.
Det behövs säkert också landström och möjlighet att bunkra färskvatten om båten ska ligga vid kaj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar