söndag 30 oktober 2016

Turisttrafik i Karlsborg, del 2

Enligt uppgift har KIAB som äger Såg- och Fabrikskaj varit på besök och tittat på både Fabrikskajen och Oljekajen i Axelsvik. Förutom KIAB var det ett par personer som troligtvis kommer från företaget som vill anordna trafiken. 

Det kanske innebär att Kommunen insett att det inte går att använda Sågkajen för turisttrafiken med POLAR EXPLORER. 

Jag är ganska säker på att Fabrikskajen faller bort av ett antal olika orsaker

- Det blir stora problem att samordna turisttrafik med BillerudKorsnäs ordinarie skeppningsverksamhet

- Miljön på kajen är inte alltid lämplig för turister. Vid lågtryck och sydostvindar kommer både röken från fabriken och dammarna in över kajen.

- Sen har vi säkerhetsaspekten. BillerudKorsnäs har utrymningsplaner för olika händelser/olyckor inom fabriksområdet. En eventuell situation som kräver utrymning av hela eller delar av fabriksområdet blir rätt komplicerad om man har 160 gäster nere på kajen.

Om nu både Sågverkskajen och Fabrikskajen faller bort återstår bara gamla Oljekajen i Axelsvik. Jag har sökt uppgifter om farleden in dit fortfarande är i bruk och hittar inget annat än att den borde gå att trafikera. 


Även om kajen i Axelsvik inte är speciellt stor är den fullt tillräcklig för ändamålet. Jag har inga exakta siffror på hur lång den är man jag tror den är ca 60 meter.




Det är ju naturligt vis en del praktiska saker som måste lösas, det måste väl ordnas en säker gångväg ned till kajen. Under vintern måste ju snöröjning och halkbekämpning på väg och kaj ordnas men det borde vara saker som går att lösa med rimliga kostnader.

Antagligen måste båten också ha tillgång till landström mellan resorna. Färskvatten går att bunkra vid Fabrikskajen vid behov.

Om det blir Axelsvik kommer det att brytas upp en isränna dit. Det kanske blir lite besvärligare för en del att ta sig ut med skoter men det är nog något man får ta om man vill ha igång verksamheten.

 
Det kanske är läge för Baskeriborna att börja fundera på hur byn drar mest nytta av en eventuell trafik


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar