lördag 26 september 2015

MEDEMBORG och Kustbevakningen

Idag kom 9000 tonnaren MEDEMBORG in till Karlsborg från Torneå. Lastar massa till Turkiet på måndag.








MEDEMBORG har varit i Karlsborg tidigare men det var innan muddringen. Senaste gången var i Oktober 2008. Då var max. leddjupgående bara 5,7 meter. När Sjöfartsverket ändrade riktvärdet för max längd vid massakajen till 120 meter  så var det år 2009 slut med 9000 tonnarna vid kajen. Efter muddringen så ser vi dem åter igen. MEDEMBORG kom in på lätten med ett djupgående på 3,8 - 4 meter. Med 4000 ton massa så sjunker hon väl några decimeter.


Rolle tog några bilder av MEDEMBORG när hon var här 2004-06-07



I en annan del av hamnen, vid Torkels brygga, hade KBV använt "gästplatsen" till att förtöja 306'an.



Vad gjorde KBV i Karlsborg? Svaret kom på fabrikskajen. Tre kustbevakare väntade på att göra en kontroll på MEDEMBORG. En av KBV's uppgifter är att göra tullkontroll på fartyg

"Kustbevakningen utför varukontroll till sjöss och arbetar tillsammans med tull, polis och åklagare för att bekämpa brott och förhindra smuggling. Insatser mot smuggling av narkotika och storskalig smuggling av alkohol och tobak är prioriterade av regering och riksdag. Kustbevakningen har en viktig roll i det internationella samarbetet mot organiserad brottslighet och dit räknas den storskaliga smugglingen."

KBV hjälpte Staffan att förtöja MEDEMBORG




  Lite myndighetssnack mellan lots och KBV


Besättningen lägger upp nätet på landgången. Undrar om det är tillåten maskstorlek på det nätet?


Dags för kontroll. Vi fär väl se om det finns några fula fiskar i nätet


lördag 19 september 2015

NOSSAN

Thunbolagens fartyg NOSSAN som besökt Karlsborg vid några tillfällen tidigare gick på grund i Trollhättekanal i november förra året. Nu har haverirapporten från händelsen publicerats. Här kan man snacka om att en lite tuva stjälper stort lass.

En liten kulventil vars enda uppgift var att göra det möjligt att byta en manometer gjorde att styrtrycket till varvtalsregulatorn försvann och maskinen gick ned på tomgång. NOSSAN förlorade styrförmåga och körde in i kanalkanten.

"Torrlastfartyget NOSSAN var på nordgående i Trollhätte kanal med vakthavande styrman och lots på bryggan. Samtidigt var den tekniska chefen sysselsatt med underhållsarbete i maskinrummet. Han monterade bort en skyddskåpa på huvudmaskinen, böjde sig ner och lade ner skyddskåpan på durken samt reste sig därefter och började göra rent under skyddskåpan. Sannolikt kom han i detta skede åt kulventilen för manöverluften till regulatorn utan att märka det så att den öppnade sig lite och började läcka luft. Detta resulterade i att tryckluftssignalen till huvudmotorns varvtalsregulator påverkades och huvudmaskinens varvtal ändrades. " 



Länk till haverirapporten

NOSSAN i Karlsborg

NOSSAN på grund i Trollhättekanal

Massaved och flis

Idag kom LIVLAND in med massaved och flis från Pärnu. LAGANBORG som legat för ankar ett par dygn ute vid Malören får vänta tills LIVLAND avgår. Eftersom det inte går att lasta massa när det regnar och prognoserna visat regn i helgen valde de att inte ta in LAGANBORG först. Risken fanns att hon skulle bli liggande vid kaj hela helgen.









onsdag 9 september 2015

Baltsalt

Igår kväll kom UNISTAR in med 3650 ton vägsalt från Klaipeda i Litauen.



Vägsaltet lastas på bil och en del av det körs ned till sågområdet där det lagras i magasinet.





I facket intill lagrar BillerudKorsnäs massa som inte ryms i massamagasinet på fabriksområdet. Även om det är spänt upp plast och presenningar så verkar det som om en del salt hamnar i facket där massan förvaras


Sågkajen var ordentligt saltad idag