onsdag 29 juli 2015

EMSDOLLART

I morse kom EMSDOLLART in till Karlsborg för att lasta den tredje lasten med mesa. Om någon funderar på fartygsnamnet så är Ems en flod i nordvästra Tyskland. Ems mynnar vid Emden i viken Dollart (Nordsjön) vid gränsen mellan Tyskland och Nederländerna. På hollänska stavas floden med två e, Eems. Floden är en viktig trafikled och många fartyg har Ems med i båtnamnet, både den tyska och den holländska stavningen. Vi har ju sett t.ex EMSRUNNER och EEMSHORN i Karlsborg.




Mesan dammar mycket när den är torr. Hoppas magasinsportarna är täta.



EMSDOLLART lastas i morgon så nu körs det fram så mycket mesa som möjligt till kajen. Mesaberget på tippen är fortfarande ganska stort trots de ca 10.000 ton som är kört därifrån

2015-06-25
 

2015-07-29


lördag 18 juli 2015

SILVA och DONGEBORG

Vid 14-tiden var SILVA färdig. Lotsen byter båt vid Malören och tar in DONGEBORG







Lite städning på kajen mellan båtarna. Flis och vedrester skrapas ihop. Det ligger fortfarande ett tunt lager med mesa på kajen så det dammade rejält när traktorn röjde bort skräpet från råvarubåten. På måndag ska det lastas massa så då måste kajen vara renspolad. Jag antar att det är lite besvärligare att göra det när det ligger en båt som tar upp i stort sett hela kajlängden



Ett par timmar efter det att SILVA avgått vae det dags för DONGEBORG att lägga till. DONGEBORG lastar massa till Turkiet på måndag






tisdag 14 juli 2015

Rally i hamnen

Fyra båtar på gång den närmaste veckan. Som väntat lite omkastningar i anlöpen. Så här ser det ut just nu

 
Först in är alltså GRONA BIESSUM som ska lasta mesan på torsdag/fredag.  Sen i måndags pågår ett mesarally från tippen till kaj, 4900 ton ska flyttas. Förra mesaskeppningen regnade det och det blev en vit sörja på kajen. Nu är det torrt och då dammar det istället. Kajen är lika vit som på vintern.




Den här gången används kranen i stället för traktorn för att få lite höjd på mesastacken. 





SILVA är nog framme onsdag eftermiddag och får ligga och vänta ett par dygn på att lossa massaveden och flisen. Det blir en hel del städjobb för stuveriet inför nästa vecka massabåtar

torsdag 9 juli 2015

Massaved, Flis och Mesa Vecka 29

På tisdag kommer SILVA in med massaved och flis från Skulte. Det tar väl ett dygn att lossa den och sen ska kajen rengöras för på torsdag ska GRONA BIESSUM lasta 4900 ton mesa som ska iväg till Uppland. Det blir många lastbilslass från tippen där mesan ligger till kaj. Det blir en utmaning för stuveriet att hinna köra fram mesan.

Den här gången ska inte mesan brännas om till kalk utan mest troligt spridas ut på åkrana i Mälardalen. Köpare är enligt uppgift MEWAB, ett företag i jordbruksbranchen. MEWAB skriver på sin hemsida "Alla grödor behöver näring för att ge en god skörd. Genom att sprida kalk på åkrarna blir det lättare för växten att ta tillvara på den näring som finns i marken. Det är något som vi på Mewab har gjort sedan början av 80-talet."

Mewab har en anläggning i Huddinge och det är troligtvis dit mesan ska transporteras från Hargs Hamn där båten ska lossas.

Under veckan ska det dessutom lastas massa på ett antal bilar så det kan nog bli lite trångt på kajen periodvis med all trafik.

Det var planerat en massabåt under veckan men den är flyttad till måndag den 20/7. DINTELBORG kommer in på måndag för att lasta ca 3000 ton massa och papper till Spanien.

DINTELBORG  (LOA 133 m, 8867 DWT) är väl mest känd för när hon tog med sig Armbågens fyr in till Stockholm 2009. Läs mer här Ålandsbloggen




Året innan Armbågens fyr strök med var DINTELBORG inblandad i en incident som medförde att STENA DANICA gick på grund.  Haverikommissionen riktar kritik mot alla inblandade i Stena Danicas grundstötning

2011 uppstod en brand på bryggan på DINTELBORG utanför USA's kust och hon förlorade all el och framdrivning. Fick i hårt väder bogseras in till hamn fullastad med stål från Oxelsösund

Rescuing the M/V DINTELBORG

Vi får väl hoppas att DINTELBORG inte har en fyr eller full styrman med sig när hon kommer in till Karlsborg.