fredag 29 maj 2015

TRANSDISTINTO avgår och Vassholmsbryggan anländer

Idag blev TRANSDISTINTO färdiglastad och tog sikte mot Polen. Drygt 3100 ton tyngre än när hon kom in.




Samtidigt släpade Mr Hyde Vassholmsbryggan upp längs älven. De mellanlandade vid kajen i Kalix i eftermiddag



















onsdag 27 maj 2015

TRANSDISTINTO och PILOT 732 SE

Idag kom TRANSDISTINTO in för att lasta massa till Stettin/Lübeck. Hon kom lite för tidigt så hon ligger nog ev. kvar till fredag. Eftersom hon kom från Torneå så fick PILOT 732 köra ut lotsen till Malören. Tillbaka till Erikören efter slutfört uppdrag








Efter en halvtimme dök TRANSDISTINTO upp i duggregnet. AtoB@C Shipping AB har ju ett antal av den här typen av fartyg med höj- och sänkbar styrhytt. De ser lite udda ut när de kommer med nedkörd hytt. Hon la till med en bredsida som började långt ut.






Lånade en bild som visar hur hon ser ut med styrhytten uppkörd




måndag 25 maj 2015

Lite vardagsbilder från hamnen

Idag lastades VICTORIABORG med 2000 ton massa till Turkiet. Det var lite besvärligt i början när hon låg så högt. 3,7 meter i fören


och 5,5 meter i aktern. Då var det redan lastat ca 800 ton i båten


Enligt uppgift var båtens ballasttankar fyllda. När det kommer in båtar i den här storleken och ligger så högt brukar kranföraren börja med att lasta närmast kaj för att få slagsida på båten för att lättare nå längst ut. Tyvärr förstördes den planen av båtens "Autotrim" system som rätade upp båten hela tiden. Ett lyft i oket och sen ned med hela snoken i lastrummet.



Räcket fick sig en liten knäck av kranarmen vid något tillfälle men det går nog under oförutsedda händelser



Under tiden lastningen pågick passade besättningen på att måla damen i rött


och grått som Wagenborg vill ha det.


En truck kör fram paketen från magasinet till porten och den andra hämtar från port och levererar till kran. Snabbt och effektivt som vanligt.

lördag 23 maj 2015

VICTORIABORG

VICTORIABORG kom in i eftermiddag till ett regnigt Karlsborg. Med nästan 10.000 DWT och en LOA på ca 133 meter fyller hon upp i stort sett hela kajen. Låg bara på 4,9 meter så hon kom nog in på lätten.


Kaptenen eller lotsen valde att inte vända båten innan hon la till vid kajen





Det kan nog bli en utmaning för kranen att få paketen längst ut om de inte fyller på lite vatten innan lastning

 Staffan ser rätt liten ut när han förtöjer.


onsdag 20 maj 2015

Stor båt, liten last

På lördag kommer en större båt in till Karlsborg. VICTORIABORG med sina DWT 9900 är den näst största båt som varit in efter muddringen. Bara RIKE (som kom med transformatorn) med 12653 DWT är större. VICTORIABORG kommer närmast från Herøya i Norge, antagligen tom. Hon lastar 2000 ton massa till Turkiet. Det blir säkert fler samlastningar på väg ned till Medelhavet.

Det finns en vädjan från Karlsborg till rederierna att fartyg i den storleken ska ha fyllt på ballastvatten för att underlätta lastningen. Hamnkranen har svårt att nå längst ut när fartygen ligger för högt.

VICTORIABORG har inte varit in tidigare till Karlsborg men hennes två systrar VANCOUVERBORG och VIRGINIABORG har varit här flera gånger före muddringen. Senast var den 15/3 2008 då VANCOUVERBORG lastade ca 2000 ton massa till Turkiet. Då var leddjupsgåendet redan nedsatt till 5,7 meter. När sen riktvärdet för max LOA minskades till 120 meter blev det stopp för de fartygen

De flesta fartyg har någon liten historia att berätta. I december 2013 föll en besättningsman av VICTORIABORG i Keltiska havet. VICTORIABORG, fullastad med stål,  fick roderproblem och var tvungen att begära assistans.  Bogserbåten Christos XXII tog VICTORIABORG på släp och lyckades tillsammans med andra bogserbåtar få in henne till Saint-Malo.


Som det framgår av bilderna på Tugspotters var det inte ett enkelt uppdrag men bärgarlönen för att rädda en fullastad 10.000 tonnare ger nog en ganska bra timpenning för uppdraget.

Bilder finns på
Tugspotters

tisdag 19 maj 2015

SUSAN i bassängen

Wagenborg har de senaste halvåret haft lite problem med att få fram båtar för transport från Karlsborg. Det kanske beror på att de inte har tillräckligt med fartyg som är ombyggda för MGO bränsle som efter årsskiftet krävs för att uppfylla Svaveldirektivet.  Det kan ju också bero på att i och med det nya svaveldirektivet är det betydligt dyrare för rederiet när man kör på MGO istället för den gamla bunkeroljan IFO180/IFO380.  MGO är ca 70% dyrare än IFO180/IFO380 så det gäller att fylla båtarna.

Det var länge osäkert med Spanienresan men helt plötsligt dök SUSAN upp som gumman ur lådan. Hon kom in i förmiddags från Kalajoki.

SUSAN fick lite problem att ta sig in till kaj. Först såg allt normalt ut, vändning i bassängen och stäven mot kaj.



Besättningen stod beredd med trossarna

När hon närmade sig kajen backade hon ut igen och vred upp stäven så jag trodde ett tag att hon var på väg hem. Troligtvis berodde manövern på en liten felbedömning av vind och ström och fartyget hamnade lite fel i bassängen.





Backade sen försiktigt in mot kajen och la till utan problem






SUSAN är vad jag vet ingen båt som normalt kör för Wagenborg. Ägs av Miss Susan BV och bemannas av Flagship Management BV.
 Flagship Management BV är ett bolag inom MF Shipping Group som bl.a sköter bemanning och drift för de svenska rederierna Thunbolagen och Ahlmarks och har ungefär 1 000 anställda och sköter 57 fartyg för närvarande.

SUSAN är ingen båt vi lär se här under vintersäsongen. Med isklass 1C faller hon bort rätt snabbt när isen lägger sig.

Även om det var lite småproblem att ta sig in till kaj i Karlsborg är det nog ingenting jämfört med när hon lyckades ta sig in till hamn i Frankrike i februari 2006 med kraftig slagsida. Då med namnet ALESSIA. Under hårt väder fick hon förmodligen lastförskjutning och slagsida och tappade all däckslast med balkar i havet. Se länkarna nedan

ALESSIA

ALESSIA