lördag 21 februari 2015

Lotsmyran 847 ligger vid Erikören

Idag körde SjöV upp 847 SE till Karlsborg. Den kommer att användas till inmätning av fasta sjömärken under vecka 10. Mer info om Artic Ant finns här HÄR





fredag 20 februari 2015

Ett par större fartyg de närmaste veckorna och lite historik från hamnen

Nu blir det par större fartyg i hamnen de närmaste veckorna. CHRISTINA  9494 DWT kommer in med lut den 27/2. Det är bara hennes rederikompis RYSTRAUM med sina 9597 DWT som är större i hamnen efter muddringen. På andra plats låg CHRISTINAS syster BERGSTRAUM som var till Karlsborg i mars 2014.

CHRISTINA är 123 meter lång, RYSTRAUM 129 meter. De längsta fartyg som varit in sen "nyöppning" är systrarna MISSOURIBORG och MARKBORG som med LOA på 135 meter tog i stort sett upp hela kajlängden. DIEZEBORG som väntas in den 3/3 är på 8867 DWT och 133 meter lång.

Så här ser planeringen ut för de närmaste veckorna
DROGDENBANK 24/2 från Rönnskär. Lastar massa och papper till Spanien
REYMAR 25/2 från Luleå. Lastar massa till Polen/Tyskland
CHRISTINA den 27/2 från Rotterdam via Kemi. Lossar lut
DIEZEBORG 3/3. Lastar massa till Turkiet.

Historiskt sett så är det inga jättefartyg som anlöper hamnen. Det största fartyg som legat vid massakajen är N.R Crump 180 meter lång och 29401 DWT lastade 5000 ton massa till Japan 1978. NSD uppmärksammade anlöpet




N:R Crump i Karlsborg. Foto från Torkel Wikströms samling

N:R Crump i Karlsborg. Foto från Torkel Wikströms samling


Till Axelsvik kom det in en del stora tankbåtar t.ex. OKTURUS  i augusti 1987. 158 meter lång och 23050 DWT
Foto från Bernt Strömbergs samling

ESSO CLYDE i juli 1980. 166 meter lång och 20097 DWT

Foto från Bernt Strömbergs samling
Det har också legat en del större fartg vid Sågkajen. NOVOLYNSK 13.650 DWT lastar sågade trävaror i juni 1980. Jämför storleken med bilen och trucken på kajen.
Foto från Bernt Strömbergs samling


måndag 16 februari 2015

FEMBRIA, ANKIE och kranproblem

FEMBRIA kom in går kväll med massaved och flis från Baltikum. Lossningen skulle ha påbörjats direkt men p.g.a av en trasig magnetventil på kranen kom inte lossningen igång förrän i förmiddags.




Det blev väl inte den bästa tilläggningen vid kaj som vi sett i vinter. Nästan två meter  mellan kaj och båt vid fören. VICTORIA var in och spolade undan is två gånger och trots att lotsen ville att VICTORIA skulle trycka på lite utifrån för att få in fören vägrade kaptenen detta. Jag fixar det själv sa han, det är bara att konstatera att han inte fixade det.



De nya pollarna som monterades när kajen breddades blev ju som bekant för små. Fem stycken byttes till de gamla lite större. Med dubbla förspring och lite grövre trossar är det gränsfall till att även de är för små.




ANKIE fick en tuff start på resan mot Turkiet. Ligger och smyger fram i 1-2 knop och har inte hunnit längre än till Skellefteå på snart ett dygn. Enligt uppgift är det inte något problem med båten utan det beror på den hårda motvinden och nedisningsrisken som gör att de tar det lugnt. ANKIE lastades i stort sett ned till lastmärket så hon ligger djupt och vill nog inte ha någon extra islast.

Det är bara en dryg månad sen ANKIE fick problem utanför Gotland med framdrivningen och blev bogserad hamn

Ankie driver utanför Gotland

söndag 15 februari 2015

ANKIE, FEMBRIA och TRITON

I helgen körde det ihop sig igen. ANKIE lastar massa idag, under tiden ligger FEMBRIA på fjärden och väntar på kajplats. Hon får nog ligga kvar där fram till i kväll. TRITON fortsätter sin isbrytartest, tog in FEMBRIA och ligger och väntar på ANKIE

ANKIE lastar massa, FEMBRIA ligger och väntar på kajplats


TRITON och FEMBRIA ligger och väntar



måndag 9 februari 2015

SYDGARD och TRITON

I går kväll kom SYDGARD in för att lasta massa till England. Det var nog en tuff resa upp från Norrköping i den hårda vinden.


Lite udda var att det var Kustbevakningen som skötte isbrytningen. KBV002 TRITON assisterade och låg över natten på Repskärsfjärden.




Allt har sin förklaring
En överenskommelse om att genomföra provverksamhet, som undertecknats av myndigheternas generaldirektörer, är en del av regeringsuppdraget till Försvarsmakten, Kustbevakningen och Sjöfartsverket att effektivare utnyttja statens maritima resurser. Samarbetet inleds på försök, med syftet att ta reda på vilka förutsättningar som finns för myndigheterna att samverka långsiktigt i bland annat frågor rörande isbrytning. Under försöket kommer Kustbevakningen att skaffa sig nödvändig kompetens för att klara uppgiften och i samarbete med Sjöfartsverket kommer man att utreda vilka tekniska förbättringar som kan behöva göras för att fartyget säkrare och bättre ska kunna utföra uppgiften. Försöket ska därefter utvärderas. Sjöfartsverket har under issäsongen rätt att använda Kustbevakningens fartyg för isbrytning inom ett visst område. Provverksamheten inleds den 5 februari 2015.

Tre fartyg  KBV 001 POSEDION, KBV 002 TRITON och KBV 003 AMFITRITE beställdes. Fartygen byggdes vid varvet Damen Shipyard i Rumänien och levererades till Kustbevakningen under 2009 och 2010. Notan var på över en miljard kronor.

Behovet av fartygen har ifrågasatts, uppdrag granskning gjorde ett reportage om och sa då
"För sex år sedan valde Kustbevakningen att beställa tre nya superfartyg för över en miljard kronor för att kunna skydda Sveriges kuster. Men både experter och den egna personalen tycker att det är pengar kastade rakt i sjön."

Assistansen av SYDGARD till/från Karlsborg är väl det första skarpa uppdraget. Skrovformen på fartygen är väl inte den bästa för isbrytning och systemet med vridbar propellrar i dysa tar nog en hel del stryk i isen.


Vi får hoppas att försöket med isbrytning faller väl ut så vi får större nytta av miljarden. Tanken är väl inte att de ska verka här uppe utan längre söderut med lättare isförhållanden

Fakta om fartygen finns på Damen

torsdag 5 februari 2015

NORDGARD

Wagenborg tog över de fyra Gardsystrarna NORDGARD, SYDGARD, WESTGARD och OSTGARD från det finska rederiet Bore Ltd vid årsskiftet. I går kväll  kom NORDGARD som redan blivit omdöpt till NORDBORG in för att lasta massa till Frankrike. Nu har vi sett tre av systrarna Gard i Karlsborg, bara OSTGARD som fattas. 



Som sig bör fick NORDBORG assistans av en finsk isbrytare. OTSO har legat ett dygn på fjärden och studerat sälar och väntat på NORDBORG. 

Det verkar vara lite problem att få fram båtar i tid just nu. Det kanske beror på det nya svaveldirektivet som trädde i kraft vid årsskiftet. Bränslesystemet på många fartyg byggs om för att kunna köra på både marindiesel (MGO) som nu krävs i SECA området och den billigare IFO bunkern som är tillåten utanför SECA.

Nästa vecka är i alla fall två båtar aviserade. Vi får se om de dyker upp i tid.

SYDGARD kommer in på måndag, lastar massa till England.
ANKIE kommer in på torsdag och lastar massa till Turkiet