torsdag 27 november 2014

Vit vägg

Den täta dimman har ställt till med en del förseningar den senaste veckan. Natten mot söndag fick NINA ligga 12 timmar på Repskärsfjärden och vänta.  I går kväll var TRANSMAR på väg in men var tvungen att ankra och invänta dagsljus. Det gick inte att se farledsprickarna varken visuellt eller på radarn. De prickar som markerar farleden finns både med och utan ingjuten radarreflektor, jag vet inte vilken typ muddringsprojektet köpt. Tittade man ut från kajen vid lunch idag  så var det en vit vägg.


VIKINGEN gick ut vid lunch idag och hjälpte TRANSMAR in till kaj genom att ligga en bit före mitt i farleden och på det sättet lotsa in fartyget. VIKINGEN passade också på att rensa lite av den nyis som bildats


Även om det var lite dimma i hamnbassängen var det inga problem att lägga till.




En snygg sväng in mot kaj och TRANSMAR låg kloss mot kaj utan hjälp av förspringen.

Lotsen tittar ut mot fjärden där han försökt sova sittandes på bryggan, hunnit med att äta både frukost och lunch. En 3,5 timmars lotsning blev drygt 17 timmar men säkerheten går alltid först.


söndag 23 november 2014

NINA

NINA kom in vid 8-tiden i morse efter att ha legat för ankar på Repskärsfjärden ca 12 timmar p.g.a tät dimma. 



  

lördag 22 november 2014

VIKINGEN har städat hamnen.

VIKINGEN har skickat iväg isen från hamnen ut i Bottenviken. NINA får en lätt resa ikväll när hon kommer.  Bild och video av Torkel



fredag 21 november 2014

Lapp på luckan vecka 48 ?

Nästa vecka ser ut att bli en hektisk vecka i hamnen. Fyra båtar aviserade, två massalastningar och två råvarubåtar. NINA kan eventuellt komma in redan på söndag. IMKE och TRANSMAR är gamla bekanta men NINA och  OMSKIY 132 är nya ansikten. Jag trodde inte att vi skulle få se någon fler rysk flodbåt i Karlsborg i vinter men nu verkar det i alla fall vara en till på väg upp.


Det är SCA som fraktar upp massaved från de Estlänska öarna med de lite "udda" båtarna


OMSKIY 132 är byggd 1988 i Rumänien. I Omiskiy projektet byggdes hundratals båtar med lite olika design. De flesta fartyg byggdes för trafik på de Sibiriska floderna Lena och Ob. Vi får se om hon tar sig upp till Karlsborg. Med två östtyska tvåtaktsdieslarna (VEB Schwermaschinenbau Karl Liebknecht 6NVD48-2AU) på vardera 515 kW på en båt som är 108 meter lång kan det nog bli en tuff resa. Enligt spec har hon inga bogpropellrar så VIKINGEN får nog lite att göra vid anlöpet

Läs lite om  Omiskiy projektet www.shiptradehouse.com/en/omskiy 

North-Western Shipping Company äger OMSKIY 132  www.nwship.com/en/company






torsdag 20 november 2014

DELFBORG, VIKINGEN och NINA

DELFBORG lämnade Karlsborg idag på väg mot Portugal/Spanien. Hon hade med sig ca 1000 ton massa från Kemi så med Karlsborgsmassan och pappret på totalt ca 4600 ton blev hon i stort sett fullastad. VIKINGEN bröt upp den is som lagt sig under natten i farled och bassäng




Det ser ut att hinna upp en båt till i veckan till Karlsborg. NINA är aviserad till söndag eftermiddag/kvälll. NINA är med sin LOA på 82 meter och DWT 2723 bland de minsta fartyg i Karlsborg på senare tid. Det blir nog enda besöket i Karlsborg för NINA i vinter. Med isklass 1B och 1185 kW är det ingen vinterbåt häruppe. Vi får se om hon kommer i tid.

Båten är byggd 1987 och ägs av det lilla finska rederiet Vidarshipping. http://www.vidarshipping.fi/

onsdag 19 november 2014

Brun kaj

Igår kväll lossades SHALA klart. I morse var det dags för att lasta massa på DELFBORG.


Hamnbolaget är säkert glada över att båtarna avlöser varann vid kajen men tyvärr verkar det inte finnas tid att städa bort skräpet som alltid blir vid lossning av massaved/flis. Det blir inte enklare av att det står maskiner parkerade på kajen.

I morse såg det ovanligt skräpigt ut på kajen. I stort sett hela kajen var täckt av ett brunt barkdam. På en del ställen låg det små högar av vedrester och bark


Det finns en stor risk att skräpet följer med trucken in i magasinet eller blåser in dit och sen följer med massan till kund. Det här är ju naturligtvis inget kunden vill ha med på köpet. Det behövs inte så många barkbitar för att förorena massan.



När det är tätt mellan båtarna kanske man måste köra nattskift för att kajen ska vara klar till nästa båt. Det man kan konstatera är att det kanske inte barkar åt skogen men skogen barkar på kajen.

tisdag 18 november 2014

SHALA

Då fick vi besök av en lite udda båt i hamnen, ryska SHALA f.d VOLGO DON 5094. Lite udda form, väldigt lågbyggd och trots måtten på 105*16,7 meter bara på DWT 4000 och 2829 bruttoton. Man kan jämföra med LETTLAND som var in för någon vecka sen, 100 * 16,5 meter med DWT 5030 och 3978 bruttoton.




Det byggdes hundratals båtar i Volgo Don projektet alla med namnet Volgo Don och ett nummer. De flesta är väl avsedda att gå på insjöar och floder i Ryssland. SHALA är byggd 1986 i Rumänien. Det finns en del "små fix för den händige" om man vill få båten i hyfsat skick. Det är nog den rostigaste jag sett i hamnen på bra länge.

Det tog ett bra tag för SHALA att ta sig upp till Karlsborg i 7-8 knop från Estland. Det förstår man när man ser vilka motorer SHALA är utrustad med. Två ryska motorer på vardera 660 kW, totalt alltså 1320 kW. Jämför med LETTLAND som har en relativt modern MaK 9 M 25 på 2.800 kW.

Lotsningen från Farstugrund till SHALA låg vid kaj tog sex timmar varav ca en timme för att komma in till kaj. Jag tror inte vi ser SHALA här mer i vinter. Dessutom såg massaveden ut att vara i samma skick som båten.

Volga–Donkanalen är en rysk kanal som sammanbinder floden Volga med floden Don. Kanalbygget startades före andra världskriget men låg nere under den tyska offensiven. Kanalen byggdes till största delen av fångar från olika gulag- och arbetsläger. Under 1952 arbetade mer än 100 000 fångar vid kanalbygget. Den 100 kilometer långa kanalen invigdes den 27 juli 1952 .

fredag 14 november 2014

Väntade fartyg vecka 47-48

Just nu finns fyra fartyg på väntelistan
  • WESTGARD den 16/11. Kommer från Södertälje och lastar massa till England
  • SHALA den 17/11. Kommer med massaved från Estland
  • DELFBORG den 18/11. Lastar massa till Spanien/Portugal
  • IMKE den 25/11. Lastar massa till Turkiet

WESTGARD och SHALA är på väg upp till Karlsborg, DELFBORG ligger i Uleåborg. Det återstår att se i vilken ordning fartygen kommer in men en gissning är att SHALA får vänta på att WESTGARD och DELFBORG lastas
  
SHALA,  (f.d VOLGO DON 5094) är nog bland de äldsta båtarna vi sett i Karlsborg på ett tag. Byggd 1986 i Rumänien

En ny bekantskap för oss och även för Wagenborg är WESTGARD. Wagenborg har tecknat ett avtal med Nordkalk för transporter av kalksten. Nordkalk ägs av den finländska koncernen Kettiger Group som också äger det finska rederiet Bore. I samband med kontraktet med Nordkalk tar Wagenborg över de fyra systrarna , NORDGARD, SYDGARD, WESTGARD och OSTGARD från Bore Ltd

Port Panorama Karlsborg

Bernard McCall är en välkänd engelsk författare och utgivare av maritima böcker och tidskrifter. Han ger ut ett magasin "Coastal Shipping" sex gånger/år. I varje nummer finns ett stående inslag "Port Panorama" där han med bilder och text lite mer ingående beskriver en hamn. I senaste utgåvan Juni 2014 har Karlsborg hamnat i fokus. Karlsborg har fått fem sidor med text och bilder i juniutgåvan.Artikeln från Karlsborg väckte tydligen intresse i England. Bernard skriver i ett mail

 " I was very grateful for your help in compiling the article which created a lot of interest here in the UK."

Det finns fortfarande några exemplar kvar att beställa på förlagets hemsida. Det är mycket hög kvalitet på trycket.

Bernard gjorde sommaren 2007 en resa med bil från Stockholm upp längs kusten och besökte så många hamnar som möjligt. Han blev bjuden på en tur i Luleå med en av LBAB's båtar. Han hade gärna besökt Karlsborg också men på den tiden när KIAB förvaltade hamnen fanns det överhuvudtaget inte någon kontaktinformation till hamnansvariga på hemsidan. Den resan finns dokumenterad i boken TUGS IN COLOUR - NORTHERN EUROPE som går att beställa på Coastal Shipping. I boken finns bilder av bl.a VIKINGEN

Gör gärna ett besök på Coastal Shipping http://www.coastalshipping.co.uk/

Jag har fått tillstånd av Bernard att scanna in Port Panorama Karlsborg och publicera det. Om någon vill se sidorna i högre upplösning finns en PDF-fil HÄR .

Alla rättigheter till bilder och dokument tillhör Coastal Shipping












torsdag 13 november 2014

Nyis

I morse rensade VIKINGEN den is som bildats inatt när det blev kallare väder. Även isen inte är mer än någon centimeter tjock ställer det till problem när ett fartyg ska lägga till. Fartyget var LAPPLAND som kom in i morse i ett rosa töcken.



En liten videosnutt finns här

onsdag 12 november 2014

Black-Out

Läste att Thunbolagens fartyg NOSSAN fått en Black-Out, tappat styrförmågan och gått på grund vid Trollhättan. Läget ser väl inte allt för ljust ut. 

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.3568726-statiskt-lage-for-nossan

NOSSAN har varit i Karlsborg med massaved ett par gånger. På bilden senast 2011-05-25




En Black-Out innebär vanligtvis att både motor och elförsörjning tillfälligt slås ut, vilket gör att fartyget inte kan manövreras. En black-out i i trång farled är nog inget en befälhavare direkt önskar sig.

Enda gång jag sett det i Karlsborg var när SKARPÖ på väg in till Karlsborg i juni 2010 fick en Black-Out, ställde sig på tvären i farleden och var på väg ut mot dammarna. Besättningen var snabb att fälla ankaret men SKARPÖ hann riva upp en del bottenlera.




tisdag 11 november 2014

Slutrapport – Muddring av farled och hamn i Karlsborg

Sitter och läser slutrapporten för muddringsprojektet. Slutsatsen i rapporten är
Det övergripande målet var att skapa året runt sjöfart för Kalix hamn, vilket har uppnåtts.
Möjligheterna att ta in större fartyg har nåtts, vilket innebär att möjligheterna till expansion
föreligger för den nya hamnen. Detsamma gäller målen med nya aktiviteter kring den nya hamnen dvs nya etableringar och nya arbetstillfällen vilka ligger i nivå med förväntat resultat.

I slutet på rapporten sammanfattar projektledaren Lennart Vikström förbättringsområden, han kanske skulle haft rubriken "Varför blev det inte som tänkt".

Jag tycker Lennart sammanfattar problemen ganska bra. Frågan är varför man inte slog full back i maskin och ändrade kursen redan innan första upphandling av invallningen. Kalix Kommun seglade vidare med ett fartyg utan kapten, styrmän och en besättning som inte kan läsa sjökort.

Klippt ur rapporten:
Förbättringsområden
-  Något egentligt förprojekt med tillhörande projektgrupp bedrevs inte vilket varit
negativt bl.a för att personer då helt enkelt varit mera insatta inför genomförandet.
Detsamma gäller kostnadsbilden då tex offerter inte fanns för vitala delar av
kostnadsmassan (skattning låg då till grund för budgeten)

- Projektledare saknades till dag före uppstart vilket påverkat projektet negativt. Fick ta
över utan att ha varit inblandad i förarbetet

- Hade en projektgrupp bildats med deltagande utav Kalix kommun, Billerud och ”bra
konsulter” hade förprojektet haft en bättre kvalite

- Konsulterna saknade projekteringsledare vilket innebar att samordning mellan
tekniknivåerna saknades på konsultnivån. Rättades till men var negativt från starten av
projektet

- Utökningen av farledsbredden innebar att ”allt” i princip fick göras om (mera
muddermassor, större invallningar etc). Kom oförutsett och innebar en
kostnadsdrivning av stora mått

- Kajerna skulle ha haft en bättre statusbedömning. Med ett bättre förarbete kunde ”en
kajsalternativet” ev ha kommit upp i dagen tidigare

- Erfarenhetsutbyte med genomförda ”sugmuddringsprojekt” hade varit värdefullt att ha
då detta var en teknik som konsulter och projektledning hade låg kunskap om.

- Invallningarna i ett industriområde kan ifrågasättas pga många svårigheter avseende
mark och sjöförhållanden. Med facit i hand skulle andra alternativ ev ha varit bättre

- Att hantera internationella företag som tex muddringsföretaget kräver både kunskap
och också en mycket bra organisation hos beställarsidan. Uppkomna diskussioner och
problem hade ev kunnat förutses om erfarenhetsbyggande hunnits med i förprojektet.

Det sägs i slutrapporten att p.g.a Sjöfartsverkets ändrade regler var man tvungen att under projektets gång utföra en simulering av farledsbredd/djup och att detta medförde att farledsbredden ökade från 46 meter till 58 meter.

Tittar man lite på tidsaxeln i projektet ser det ut så här

2010-06-14 -- 2010-06-16 Simulering
2010-06-24 Strukturfondspartnerskapet beviljar medel till muddringsprojektet
2010-08-08 Rapport från simulering med rekommendationer om en farledsbredd på 58 meter.
2010-10-11 Förfrågningsunderlaget för invallningsjobbet baserat på 46 m farledsbredd publiceras
2011-01-13 Lennart Vikström utses till projektledare
2011-01-19 Invallning upphandlas (46 meter farledsbredd)
2011-02-11 Invigning av projekt
2011-02-21 Kommunstyrelsen tillsätter en styrgrupp

För övrigt så skrev SjöV i sitt remissvar till den första ansökan om tillstånd redan 2007 bl.a följande där de ser nödvändigheten av en breddning av farleden

Yttrande över tillståndsansökan, mål M 279-07 från Kalix
kommun om muddring av farleden till Karlsborg.

Med utgångspunkt från dessa handlingar har Sjöfartsverket intet att erinra i ärendet Sjöfartsverket tillstyrker därför Kalix kommuns ansökan om tillstånd. Som skäl anger Sjöfartsverket nödvändigheten av fördjupning och breddning av farleden till internationell standard.

En breddning av farleden kan inte ha kommit som en överraskning om någon läst och förstått innebörden i remissvaret och simuleringsrapporten.

Det framgår också från rapporten att det var Billerud som till slut slog back.

Omtaget som gjordes på initiativ av Annica Bresky Billerud var helt nödvändigt pga
de kostnader som förutsågs bli fallet om inget gjorts som minskat kostnaderna. De
diskussioner som då förelåg i både styrgrupp och projektledning var genomgripande
och ärliga vilket förde alla de berörda personerna närmare varandra i tankesätt och
beslutsamhet

Jag tycker inte vi ska skälla alltför mycket på Lennart V. Han blev anställd som kapten av rederiet Kalix Kommun på en skuta som redan kastat loss på väg mot en destination alla visste var fel. Besättningen var inkompetent och naturligtvis slutade det på grund.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här
Slutrapport – Muddring av farled och hamn i Karlsborg

måndag 10 november 2014

Terpentin till Frankrike

AKSAZ C kom in i natt för att lasta ca 400 ton terpentin till Frankrike. Terpentin, en restprodukt som tidigare eldades upp i pannan är tack vare nya återvinningsprocesser så värdefull att ett fartyg kommer upp till Karlsborg för 400 ton.

Jag såg att de hissade en vit/röd flagga innan de avgick. Det kan vara signalflaggan "Jag har lots ombord" eller så är det Maltas flagga men den ser liten ut jämfört med den svenska. Kanske någon som känner till flaggreglerna kan reda ut det. Jag har i alla fall inget minne av att man hissat flagga vid avgång









Vi får önska AKSAZ C en trevlig resa till Frankrike utan de motorproblem de drabbades av i oktober utanför Frankrike
Aksaz C became disabled

torsdag 6 november 2014

Sväng i bassäng

Ett problem framför allt vintertid är "svängen" från farleden in i hamnbassängen mot Fabrikskajen. Den har varit för "tvär" och det har varit besvärligt att ta sig säkert in till kajen under vintern. Vid den simulering som gjordes inför muddringen påpekades detta också och muddringsprojektet uppmanades att bredda den. Den här bilden ur rapporten från simuleringen visar hur rekommendationen var för att ta in fartyg upp till DWT 9000 ton, LOA140 meter.


 Tittar man på det nya sjökortet hur det blev så ser det ut så här. Muddringen är gjord enligt bilden i simuleringsrapport


 Det har visat sig att problemet med "svängen" in mot kaj kvarstår, främst med större fartyg och de med lite sämre manövreringsförmåga. Då kan man fråga sig varför det blev så trots att det muddrades enligt rekommendation. Simuleringen tog hänsyn olika väderförhållanden som strömmar, vind och vattenstånd men enligt uppgift gällde rekommendationen öppet vatten. Detta påtalades också vid simuleringen.

Situationen vintertid med bruten isränna och packis som begränsar utrymmet i farleden/bassängen och fartygens manövreingsförmåga är helt annan. Tyvärr verkar det som att de ansvariga inte lyssnade eller kanske inte förstod skillnad mellan sommar- och vintersjöfart.

När muddringen enligt kontraktet med Boskalis var klar fanns det ett antal kubikmeter kvar att muddra för att komma upp till överenskommen mängd. Detta använde projektet till att "övermuddra" farleden, dessa muddrade kubikmeter hade gjort betydligt större nytta om man breddat "svängen istället. En muddring ungefär så här hade nog gjort livet lättare för lotsarna.




Det är många fartyg som stått med näsan mot kajen förra vintern p.g.a. den skarpa svängen. Vi får se hur det blir den här vintern

SCHELDEBANK i Karlsborg 2014-03-13







onsdag 5 november 2014

Andra båten in vecka 45

Kajen låg tom och öde i drygt tre timmar.

LINGEBORG avgick mot Turkiet vid åtta tiden i morse


och strax efter elva dök SILVA upp med massaved och flis från Estland. Lotsbåten PILOT 732 hjälpte lotsen att byta båt vid Malören. Vi får hoppas att 732'an blir kvar i Erikören även nästa sommar, det har blivit en hel del lotsningar från Malören i år.



tisdag 4 november 2014

Första båten in vecka 45

Några timmar försent dök LINGEBORG upp i förmiddags. Hon var ganska tungt lastad i Jakobstad, låg på ca 5,6 - 5,7 meter så hon hade nog närmare 4000 ton med sig från Finland. I Karlsborg fylls det på med ca 2000 ton så det blir full last den långa vägen till Turkiet.

Kalix Hamnflaggan blir kortare och kortare. Nu är det bara Kalix H kvar på den men det är väl en ny flagga  på gång

Det har varit diskussioner om att Stuveriet ska ta över båtsmansjobbet, d.v.s. förtöja och kasta loss men det är fortfarande Staffan Ö som sköter den biten. Staffan har lång erfarenhet från jobbet, bor 5-10 minuter från hamnen och har bra kontakt med lotsar så jag har svårt att se att det skulle bli billigare eller bättre med en ny aktör.



LINGEBORG lastas nog färdigt i  em/kväll men det ser ut som att hon får vänta till i morgon bitti för att lotsen ska byta båt vid Malören och ta in SILVA i morgon. Än så länge verkar tidtabellerna hålla hyfsat men det är två båtar kvar i veckan

LINGEBORG är 123 meter så det finns 17 meter kvar av kajlängden