torsdag 30 oktober 2014

Vi hade i alla fall tur med vädret

Idag lastas REYMAR med massa till Tyskland/Polen. Att det skulle bli en lite annorlunda lastning var alla förberedda på eftersom ca 1000 ton fanns lagrat nere i f.d. sågområdet men med MAFI-truck och en 6-7 vagnar är det inte något större problem med det. Solen sken i morse när stuveriet började lasta, MAFI-trucken körde upp vagn efter vagn med massa.


Efter någon timme havererade ett av de åtta gripklorna i lyftoket. Normalt finns ett komplett reservok på plats men just idag var det fortfarande inne för reparation i Piteå så stuveriet fick reparera oket på plats genom att byta ut det trasiga gripdonet.



Efter att knappt hälften av massan körts upp från sågområdet kom nästa bakslag. Turbon på MAFI-trucken havererade. Då var väl stämmningen inte direkt på topp. Det löste sig i alla fall, resten av massan kördes upp till kajen med lastbil och REYMAR kommer säkert iväg ikväll ett antal timmar försenad.




Det kunde ha varit värre, det kunde ha regnat idag och då hade det inte gått att lasta något alls även om alla maskiner fungerat

onsdag 29 oktober 2014

Det verkar köra ihop sig Vecka 45

Två båtar aviserade sen tidigare LINGEBORG och SILVA på tisdag och nu ser det ut som att YVONNE kommer på onsdag och lastar massa till Frankrike

Det hade varit bra med en kaj till eller en kaj med plats för två båtar

Sågkajen 2011-05-25

tisdag 28 oktober 2014

Fartyg i hamnen vecka 45 2014

Två av anlöpen som var planerade till V44 blir först V45.

LINGEBORG kommer in från Jakobstad  och lastar ca 2000 ton massa till Turkiet. Troligtvis på tisdag den 4/11.

SILVA drog iväg mot Pärnu och kommer in preliminärt samma dag som LINGEBORG med massaved och flis från Estland. 

Vi får se vem som kommer först och om någon får ligga och vänta på kajplats.

måndag 27 oktober 2014

Förändringar anlöp Karlsborg V44

LINGEBORG kommer inte förrän V45,  tisdag 4/11. 

SILVA är aviserad till söndag 2/11 med massaved och eventuellt flis. Det finns inga uppgifter varifrån hon kommer men eftersom hon just nu ligger i Domsjö kan man anta att det blir lite mer av SCA's stormfällda virke i Sundsvall. Vi får väl se om det i så fall är bättre kvalitet på det virket än förra lasten. 

torsdag 23 oktober 2014

Fartyg i hamnen vecka 44 2014

Nästa vecka (V44) ser det ut att bli två båtar.

REYMAR kommer in från Kemi på onsdag och lastar ca 3800 ton massa till Stettin/Lübeck.

LINGEBORG kommer in från Jakobstad på torsdag och lastar ca 2000 ton massa till Turkiet.


Resorna till Tekirdag/Martas är långa resor så det gäller för rederiet att fylla upp båten för att få lönsamhet med en rimlig fraktkostnad för kunden. För några år sen var resorna till Turkiet/Grekland ett riktigt sorgebarn för leveransplanerna på Karlsborg. Vi kommer ihåg när medelhavstrafiken sköttes av  det gerkiska rederiet Balthellas med  AKVILE, DAINA och ”Spirit” båtarna som var konstant försenade om de överhuvudtaget kom.  De hade iofs rätt isklass men var så motorsvaga att de inte tog sig fram i isrännan för egen maskin. 

DAINA på väg till Karlsborg 2011-02-23 med HANS-OSKAR som knuffar på

REDSPIRIT på väg mot Grekland 2011-02-26 med HANS-OSKAR i häcken
När Wagenborg tog över Turkietresorna så verkar allt funka lika bra som övriga resor. Jag tror att en anledning till att Wagenborg kunde erbjuda prisvärda transporter till Medelhavet är att efter muddringen går det att ta in större fartyg till Karlsborg och därmed samlasta med andra hamnar.  LINGEBORG kommer från Jakobstad där hon säkert lastat ett antal tusen ton massa, fyller på i Karlsborg och kanske i någon ytterligare hamn på väg till Turkiet.

Det är lång väg till Tekirdag. 


onsdag 22 oktober 2014

Lite mer klirr i kassan till Hamnbolaget

Det ser ut att bli lite mer pengar till Hamnbolaget från hamnverksamheten i år än 2013. Vilket resultat det ger på ”sista raden” i årsredovisningen efter alla bokslutsdispotioner återstår att se när årsredovisningen för 2014 presenteras

Man börjar se ett resultat av muddringen nu med lite större fartyg även om anlöpen med 9000 tonnare fortfarande är glest . Samlastningarna med andra hamnar har ökat och lutbåtarna tar in betydligt mer last
Det man kan se är att Medel DWT ökat med 540 ton från ca 5040 är 2013 till 5580 i år. Bruttotonnen BT som ger pengar till Hamnbolaget har ökat med ca 370 ton/båt. Medellasten per båt har också ökat med drygt 100 ton. Dessutom ser det ut att bli fler anlöp i år än förra året.  En gissning är att det blir ca 75 anlöp i år vid massakajen, ca 270.000 BT och en godsomsättning på ca 250.000 ton.  

Med en enkel matematik där man använder de avgifter hamnbolaget angett, 3,55.- per BT och 6,95 per ton gods i varuavgift (inkl. sjöfartsskydd) så landar man väl på ca 2,7 miljoner.  Jag antar att det fortfarande är en bit kvar innan hamnbolaget känner sig nöjda. 


Det här är nog den nivå som vi kan förvänta oss de närmaste åren om inte hamnbolaget hittar nya kunder/varuslag till hamnen eller att råvaruimporten av massaved ökar kraftigt igen.  Just nu finns det väl inte mycket som talar för något av detta. 





måndag 20 oktober 2014

Helge och Ivar eller Dagmar

Enligt uppgift var det mycket dålig kvalitet på massaveden HELGE kom med i lördags, veden kommer från stormfälld skog kring Sundsvall. Om det är från stormen Dagmar (2011) eller Ivars (2013) framfart framgår inte. Ovanligt mycket av veden föll i bitar vid lossningen. Allt låg snyggt hopskrapat i eftermiddag i  kajhörnet tillsammans med skräp från tidigare råvarubåtar. Det var visst en hel del Contorta i lasten.


Det ser ut att bli en vecka utan båtar vid kaj så vi får nöja oss med en lastbil idag

lördag 18 oktober 2014

HELGE i Karlsborg

Efter lite väntan på kajplats kom Thunbolagens HELGE in med massaved från Sundsvall. Avgår i eftermiddag till Luleå. Tre båtar på tre dagar, så här vill nog Hamnbolaget ha det hela året. Tyvärr ser det ut som att det blir tomt i hamnen nästa vecka




torsdag 16 oktober 2014

Rusningstrafik i hamnen

Det blev lite rusningstrafik i hamnen i slutet på veckan. Idag lastade LELIE ca 3200 ton massa till Rouen. CATHMA har legat för ankar vid Malören ca ett dygn och väntat på att få lasta massa och papper till Spanien. HELGE är samtidigt på väg upp med massaved och får antagligen ligga nästan ett dygn och vänta på kajplats.


Jag kommer ihåg när Kommunfullmäktige diskuterade nedläggningen av Sågkajen i april 2012. En sak som var upp då var hur många anlöp Fabrikskajen klarade. Svaret var då att det är ca 70 anlöp per år och 365 dagar per år så det finns plats för bra många fler anlöp. Enkel matematik för personer som ska ta beslut men inte förstår hur sjöfart fungerar.

tisdag 14 oktober 2014

En båt till Vecka 42

Det ser ut att bli en båt till i veckan. CATHMA kommer in på torsdag kväll och lastar på fredag 3000 massa och lite papper till Spanien. Det tar väl minst 12 timmar att lasta CATHMA Vi får se hur det blir med HELGE som väntas in under fredag.

måndag 13 oktober 2014

Fartyg i hamnen Vecka 42 2014.

Som det ser ut nu kommer det in två båtar i veckan. På ondag em/kväll väntas LELIE från Stckvik för att lasta massa till Frankrike. Avgår troligtvis på torsdag.

På fredag kommer Thunbolagets HELGE in med massaved. Enligt avisering kommer hon från Söråker (Sundsvall). HELGE är döpt efter Erik Thun AB's grundare Helge Källsson, HELGE har en systerbåt ALICE som Helges fru hette. Bägge båtarna är byggda år 2013 och har max storlek för Vänern trafik.

Det ser ut som att SCA väljer att frakta upp massaveden med båt från Sundsvall istället för bil. Lasten är på ca 3500 m3 så då slipper vi 55-60 bilar efter vägen.